{ "title": "Namazın Farzları", "image": "https://www.namazhocasi.gen.tr/images/namazin-farzlari.jpg", "date": "21.01.2024 21:00:37", "author": "ismail veske", "article": [ { "article": "Namazın farzları; Namaz kılabilmek için mutlaka uygulanması gereken şeylerdir. Namazın farzları tam olarak uygulanmadığı zaman kılınan namaz kabul olmaz. Genel olarak namazın farzlarını inceleyecek olursak, namazın farzlarının toplam 12 adet olduğunu görürüz. Bunların 6'sı içinden, 6'sı da dışından farzlar şeklinde adlandırılır. Namazın içinde bulunan farzlar. İftitah tekbiri: Namaza başlarken mutlaka tekbir getirilmelidir. Bu tekbir de Allah-u Ekber biçiminde olmalıdır. Allah büyüktür manasına gelir. Başka türlü getirilen tekbirler kelime manası olarak aynı olsa da kabul edilmez.

Kıyam: Namazda eller göbek hizasında bağlanmak şekliyle ayakta durulan bölümdür. Burada kılınan rekâta göre Fatiha Suresiyle beraber Subhaneke ve ikinci bir sure de okunabilir. Kıyamda duramayacak kadar yaşlı ya da hasta olan insanlar için ise oturarak ya da yatakta namaz kılabilme imkânı bulunmaktadır. Bu durumda da namazın farzları yerine getirilmiş sayılır. Kıraat: Kıyam farzında söz edildiği gibi namaz esnasında Kuran'dan sureler okunmasıdır. İlk rekâtta Subhaneke duası, Fatiha ve ikinci bir sure, diğer rekâtlarda ise sayısına bağlı olarak Fatiha Suresi ve ikinci sure ya da yalnızca Fatiha Suresi okunur. Namaz esnasında bu surelerin okunması farzdır. Aksi durumda namazın farzları tam bir şekilde yerine getirilmemiş olur.

Rüku: Kıyam ve kıraat bölümünden sonra eller dizlerin üstüne konarak hafif bir şeklide öne eğilmek kaydıyla yapılan bölümdür. Bu bölümde tercihe bağlı olarak 3 ve 5 ya da 7 kez Subhane rabbiyel azim söylenir. Daha sonra ise Semi Allahü limen hamide, denilerek rükudan kalkılır. Namaz kılarken rükûa gidilmesi farzdır. Secde: Rükudan kalkılmasının ardından yere kapanarak yapılan bölümdür. Secdede de aynı rükuda olduğu gibi tercihen 3 ve 5 ya da 7 kez Subhane rabbiyel ala söylenir. Her rekâtta iki secde yapılır. Daha sonra ise bir sonraki rekât için kıyama durulur ya da kade-i ahireye geçilir.

Kade-i Ahire: Kelime manası olarak son oturuş söylenebilir. Kılınan farzın, sünnetin ya da vacibin son rekâtında oturularak Ettehiyyatü, Allahümme salli ve barik, son olarak da Rabbena duaları okunur ve iki tarafa selam verilerek rekât sonlandırılır. Namazın farzlarının tam bir şekilde yerine getirilmesi için son oturuş bölümü da farzdır. Namazın dışında kalan farzlar. Hadesten Taharet: Genel bir şekilde vücudun namaz kılabilecek bir hale getirilmesi için temizlenmesi manasına gelir. Abdesti bulunmayan mutlaka abdest almalıdır. Cünüp ya da başka bir nedenden gusül abdesti alması gereken ise öncesinde gusül abdesti almalıdır.

Necasetten Taharet: bu farz da namaz kılınacak olan bölgenin temiz olması manasına gelir. Yani, kıyafetlerimiz, namaza duracağımız yer ve etrafı, gibi. Bölgesel etkenler namaz kılınabilecek biçimde temiz olmalıdır. Bu iki temizlik koşulu yerine getirilmediği müddetçe namazın farzları tam bir şeklide yerine getirilmiş olmayacaktır. Setr-i Avret: Namaz kılınmadan önce avret yerleri örtülmelidir. Avret yeri, başkalarının görmesi halinde haram olan bölgeler manasına gelir, yani edep yerleridir. Avret yerleri erkeklerde diz kapağının altından karna kadar olan kısım, kadınlarda ise el, yüz ve ayakların dışında kalan tüm vücuttur.

İstikbal-i Kıble: Namaz kılmaya başlarken mutlaka kıbleye dönerek namaza durulmalıdır. Değişik bir yöne doğru dönülürse namazın farzları tam bir şekilde yerine getirilmiş olmayacak, kılınan namaz kabul görmeyecektir. Vakit: Her namaz vaktinde kılınmalıdır. Örneğin, öğle namazı öğle ezanı okunduğu zamandan itibaren ikindi ezanı okununcaya kadar geçe zaman içerisinde kılınmalıdır. Aksi taktirde o namazın kazası kılınması gerekir. Niyet: Namaza başlamadan önce mutlaka niyet edilmelidir. Örneğin, Niyet ettim Allah rızası için sabah namazının farzını kılmaya şeklinde niyet edilir ve daha sonra tekbir getirilerek namaza başlanır. Niyet şartında asıl önemli olan bölüm, bu niyetin tamamen içten bir biçimde yapılmasıdır. Zoraki, aldatmak için, amaçlı edilen niyetlerle namazın farzları tam bir şekilde yerine getirilmiş olmayacaktır.
" } ] }